Wednesday, July 30, 2008

Tok Guru Nik Aziz - Semoga Allah swt memberkati umurmu.

Akhbar SinarHarian Rabu 30 Julai 2008

Tok Guru kata - "Karpal berhak kata apa sahaja".

Pemimpin yang begitu mudah memaafkan. Bukan kerana mengambil sikap sambil lewa tetapi kerana menghormati pandangan seorang insan bukan Islam yang telah berumur agak lanjut. Beliau tidak kisah dan risau dengan pandangan Karpal Singh kerana Karpal Singh juga khuatir dengan sepak terajang politik UMNO-BN.

Sebagai seorang insan bukan Islam, Karpal Singh berhak mempunyai rasa terkilan, khuatir dan risau terhadap muzakarah atau muqabalah UMNO-PAS. Bukan hanya Karpal Singh yang risau tetapi ramai ahli PAS juga risau.

Karpal Singh risau kerana muzakarah atau muqabalah UMNO-PAS ini mampu menggugat kerajaan Pakatan Rakyat di beberapa negeri terutamanya di Selangor dan Perak. Manakala ahli-ahli PAS pula risau dan gusar tentang keruntuhan dan kehancuran yang bakal berlaku sekiranya permuafakatan terbentuk di antara UMNO-PAS.

Sejarah mengajar kita untuk berhati-hati dengan UMNO. PAS memiliki senarai panjang pengkhianatan dan kerja jahat UMNO. Pengalaman lepas masih segar di ingatan setiap ahli PAS terutamanya yang berumur lebih 50 tahun. Bukan satu kerisauan yang dibuat-buat.

Ibarat kata Tok Guru Nik Aziz seketika dulu - JEMPUT+PAKAT+GABUNG=TENDANG. TENDANG=KERA SUMBANG.

Inilah kerisauan ahli-ahli PAS. Janganlah kita tertipu lagi dengan gula-gula munafik UMNO.

Berbalik kepada perihal risau dan gusarnya Karpal Singh. Bertahun-tahun berkahwin dan bertungkus-lumus mencuba untuk mendapatkan anak, setelah lahir seorang anak sulung lelaki, tiba-tiba ada percubaan daripada bunian untuk melarikan anak lelaki sulung ini. Bukan setakat anak lelaki sulung yang cuba dilarikan tetapi anak-anak saudara juga. Hati mana yang tidak risau. Hati mana yang tidak resah. Maklumlah, bunian tu wujud. Cuma kita tak nampak bunian tu. Tinggi benar kiasan saya nih. Harap rakan-rakan faham apa maksud saya.

Tok Guru kata - "Lagipun Karpal Singh cakap depan. Lebih baik cakap depan daripada cakap belakang".

Ini politik budiman namanya. Baik Karpal Singh mahupun Tok Guru, kedua-duanya ahli politik budiman jika ditelitikan dengan bijaksana. Memang Karpal Singh kerap kali emosional dan Tok Guru pula kerap kali bersahaja walaupun tegas, namun kebijaksanaan terserlah. Langsung tiada unsur-unsur kemunafikan atau bermuka-muka. Bukan seperti sesetengah kelompok yang depan cakap lain tetapi di belakang cakap lain. Kelompok manakah itu? Tepuk dada tanya iman.
Di mana bumi dipijak, di situ Islam dijunjung. Tahniah Karpal Singh kerana mengejutkan pimpinan PAS daripada mimpi. Tahniah Tok Guru Nik Aziz kerana mententeramkan hati-hati yang sedang diamuk kerisauan yang melampau.

Semoga Allah swt memberkati umur Tok Guru dan membuka hati Karpal Singh untuk menerima Islam sebagai wadah melayari kehidupan dunia yang sementara ini. Ameen.

No comments: