Saturday, July 26, 2008

Mungkinkah Para Pemuda Yang Bertungkus-lumus Berjuang Dengan PAS Akan Terus Bersama PAS Jika PAS Berpakat Dengan Barisan Nasional?









Aku kadang-kadang susah hati memikirkan sama ada apa yang berada di fikiran aku nih akan jadi kenyataan atau tidak. Bukan apa, aku sayang PAS kerana penglibatan aku dalam PAS yang membuatkan aku pandai berdikari dan kreatif berfikir. Jika PAS berpakay dengan Barisan Nasional, mungkinkah pemuda yang seperti aku nih akan terus berjuang bersama PAS atau akan mengikut haluan sendiri sahaja.

Pemuda seperti kami ni memang tidak ada ilmu. Kami bersama PAS kerana mengharapkan ilmu-ilmu yang penuh berkat yang dimiliki oleh ustaz-ustaz dan Tok Guru-Tok Guru PAS akan tempias kepada kami. Buktinya penglibatan aku dalam PAS telah membuatkan aku boleh membaca al-Quran dengan betul, mampu menjadi imam, mampu memimpin tahlil, mampu memandikan jenazah dan sebagainya. Pada aku, semua ini merupakan keberkatan dan ilmu yang aku perolehi sepanjang aku berada dalam PAS dan tidak mungkin semua ni aku perolehi jika aku berada dalam UMNO. Ini satu hakikat yang perlu diakui oleh semua dan pastinya tidak mampu dinafikan oleh sesiapa pun.

Pilihanraya sudah lama berlalu. Syukur kerana PAS berjaya bersam-sama rakan Pakatan Rakyat. Namun, angin kegembiraan ini tidak lama bertiup kerana entah dari mana tiba-tiba berita PAS sedang berpakat dengan UMNO tersebar.

Memang pada mulanya aku anggap semua ini hanya racun-racun munafik yang sedang disebarkan oleh lanun-lanun UMNO yang sedang terdesak dan tertekan tetapi alih-alih Datuk Seri Tuan Guru Presiden PAS pula mengakui memang ada pertemuan dengan Presiden UMNO. Alamak!!! Apa nih??!!!

Memang terkejut beruk aku dibuatnya. Mana tidaknya, aku masuk PAS kerana aku benci, meluat dan menyampah dengan peri laku UMNO. Tiba-tiba PAS pula khabarnya akan bekerjasama dengan UMNO. Maknanya, jika kerjasama ini berlaku bererti aku menyokong UMNO. Ini yang aku nak marah nih.

Dalam pening-pening tu, tiba-tiba Tuan Guru Datuk Mursyidul Am pula kata hentikan muzakarah kerana akan merugikan dan memecahkan PAS. lega juga rasanya. Malangnya, tidak lama selepas tu, Datuk Seri Tuan Guru Presiden PAS pula kata pertemuan yang telah berlaku itu telah mendapat restu Dewan Ulama PAS. Apa nih??? Macam tak ada perbincangan jer. Pening betullah. Plslah. Janganlah seksa kami yang sedang mendaki gunung jihad nih.

Memang aku faham ini merupakan permainan media milik UMNO tetapi aku adalah manusia yang punya hati dan perasaan. cuak aku kalau macam nih.

Apa aku nak kata kepada rakan-rakan bukan Islam yang telah menyokong PAS kerana tertarik dengan ketelusan dan keadilan yang PAS tunjukkan.

Apa-apa pun, aku bersyukur kepada Allah swt kerana menggerakkan hati YB Ir Haji Khalid Samad untuk mendedahkan secara agak terperinci serba sedikit isi kandung perbincangan yang berlaku ketika pertemuan tersebut berlangsung. Lega rasanya.

Buat rakan-rakan pemuda Islam dan bukan Islam yang telah bertungkus-lumus siang dan malam untuk memenangkan PAS dan rakan Pakatan Rakyat, teruskan perjuangan anda kerana Barisan Nasional belum hancur dan belum masuk muzium lagi. Selagi ada Barisan Nasional nih, selagi itulah kita akan ada Melayu, Cina, India dan lain-lain.

Ingat, kita sudah lama tertipu dan jangan terus-menerus di tipu. Apa komen anda semua?


No comments: