Sunday, July 27, 2008

UMNO Semakin Merapu dan Pastikan PAS Tidak Turut Meracau

Hari ni ada lagi berita di media cetak yang menyebutkan bahawa muzakarah/muqabalah di antara UMNO dan PAS akan diteruskan. Yang bersuara itu merupakan "orang-orang" UMNO. Nampak sangat terhegeh-hegeh.

Tak cukup lagi ker dengan segala tekanan dan pengkhianatan yang korang lakukan kepada PAS di Kelantan? 18 tahun bukanlah tempoh yang singkat. Kami para pejuang PAS tidak pernah lupa dan tidak akan sekali kali memadamkan pengalaman pahit ini daripada ingatan kami.

bila dah kalah, dah nyawa-nyawa ikan, baru teringatkan perpaduan Melayu. maka dihulurkanlah tangan kepada PAS. Apa ertinya semua ini? Untuk perpaduan Melayu dan Islam atau untuk survival Pak Lah dan UMNO?

SEmasa tempoh berkempen PRU Ke-12 dulu bukan main lagi. apa yang UMNO tak kata kepada PAS? Apa yang UMNO tak serang PAS? Ibarat kata Ku Li, di Kelantan, UMNO menyerang PAS ibarat Perang Salib. Ku Li pun bersimpati dengan PAS.

Mungkin pimpinan PAS punya alasan untuk meneruskan muzakarah/muqabalah ini tetapi fikir-fikirkanlah juga hati dan perasaan kami yang berada di barisan hadapan ini kerana luka mungkin sembuh tetapi parut tak mungkin hilang.

Kami tidak mahu menjadi kera sumbang seperti mana yang dikhuatiri oleh Mursyidul Am. Kami juga tidak mahu menjadi pariah di arena politik Malaysia. Tidak mungkin akan wujud lagi kepercayaan yang seperti ini sekiranya PAS mengkhianati amanah rakyat dengan menubuhkan pakatan bersama UMNO/BN. Rakyat memberikan sokongan padu kepada PAS kerana yakin PAS adalah PAS bukan kerana rakyat mahu PAS bersekongkol dengan UMNO.

Jika alasan "dakwah" itu dijadikan sebagai dalil yang menghalalkan muzakarah/muqabalah UMNO-PAS, nampak sangatlah Dewan Ulama PAS PUsat tak buat homework. Nampak sangat Dewan Ulama PAS Pusat tidak ada beza dengan ulama Hadhari yang hanya mengeluarkan pandangan sekiranya sesuatu perkara itu telah menjadi isu.

Jika kita beranggapan bahawa sesuatu perkara itu tidak boleh dipertikaikan sekiranya telah dipersetujui oleh Dewan Ulama PAS Pusat, maka salahlah anggapan kita itu kerana ahli Dewan Ulama PAS PUsat itu sendiri merupakan manusia seperti kita dan mereka tetap mempunyai kelemahan dan risiko terlepas pandang itu tetap ada. Yang membezakan kita dan mereka hanyalah ilmu.

Ketaatan mutlak hanyalah milik Allah swt dan Rasul-Nya. Janganlah kita menyembah manusia walaupun seorang ulama. Kita amat menyanjung tinggi golongan ulama tetapi jangan sampai kita terlepas pandang kelemahan-kelemahan pada ulama. Bersama kita memohon keampunan, keberkatan dan keredhaan daripada Allah swt.

No comments: