Tuesday, July 29, 2008

Racauan Semakin Berjangkit - Kini Giliran Tajol Rosli Pula

Tajol Rosli kata - "UMNO Perak sanggup menerima Menteri Besar daripada PAS. Ini langkah awal elak perpecahan Melayu dan mewujudkan kestabilan politik".

Nampaknya politik UMNO-BN semakin gila babi. Jika Ustaz Idris Ahmad kata Tajol Rosli gila talak, saya lebih cenderung untuk menggunakan istilah gila babi. Ada tiga perkara yang saya ingin persoalkan tentang apa yang Tajol Rosli kata.

Pertama - "UMNO Perak sanggup menerima Menteri Besar daripada PAS".

Persoalan - Ikhlaskah? Apa tujuannya? Kenapa tiba-tiba meracau pula? UMNO Perak tu siapa? Keseluruhannya atau dua tiga kerat pimpinannya sahajakah? Sanggup terima untuk tempoh berapa lama? Sepenggal? Dua penggal? Atau sementara ketika UMNO lemah sahajakah? Atau mungkin racauan ini berpunca daripada toyol-toyol yang diternak di Selangor? Terlalu banyak persoalan yang boleh dibangkitkan.

Sewajarnya UMNO menerima Islam yang didokong dan diperjuangkan oleh PAS dan bukannya sekadar menerima PAS pada namanya sahaja.

Kedua - "Langkah awal elak perpecahan Melayu".

Persoalan - Yang berpecah itu Melayu atau UMNO? Yang terpinggir dan dipinggir itu Melayu atau UMNO? Yang gagal menjadi pemimpin itu Melayu atau UMNO? Jika UMNO sememangnya menitikberatkan perpaduan Melayu, kenapa menganaktirikan rakyat Kelantan? Bukan sehari dua atau seminggu dua teapi selam lapan belas tahun !!!!!!!!! Adakah rakyat yang di Kelantan itu bukan Melayu? Janganlah kerana kalah baru nak bercakap soal perpaduan Melayu.

Saya orang Pulau Pinang atau lebih tepatnya orang Balik Pulau. Apa orang Melayu Pulau Pinang dapat ketika UMNO-BN memerintah negeri tersebut? Balik Pulau merupakan satu-satunya daerah yang berada dalam pulau yang majoriti penduduknya adalah Melayu tetapi apa yang dilakukan oleh almarhum Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang (jawatan jer almarhum tetapi mantannya masih ada) untuk membela Melayu di Balik Pulau ketika beliau menjadi ADUN di kawasan itu? Bukankah ketika beliau menjadi Timbalan Ketua Menteri, beliau merupakan Melayu yang paling berkuasa di Pulau Pinang dari sudut kuasanya? Malangnya, Dr Helmi Yahya inilah yang banyak memperdayakan Melayu di Balik Pulau. Sekadar nak buat gelanggang badminton, pelajar sekolah menengah pun boleh pungut derma dan buat sendiri tanpa perlukan pembiayaan daripada makhluk yang bernama Dr Helmi Yahya ini.

Ketiga - "Mewujudkan kestabilan politik".

Persoalan - Politik negeri mana yang tidak stabil itu? Negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat atau negeri yang dikuasai oleh Barisan Nasional? Kenapa tidak stabil? Kerana Paktan Rakyat tidak pandai mentadbir atau kerana UMNO-Barisan Nasional yang mengganggu tahap cipan supaya negeri-negeri di bawah Pakatan Rakyat menjadi tidak stabil? Siapakah yang membuat penilaian bahawa sesuatu negeri itu tidak stabil pemerintahannya? Badan bebas, ahli akademik atau Hantu-hantu raya belaan UMNO-Barisan Nasional?

Setelah kalah, tiba-tiba terpacul perkataan tidak stabil. Racauan apa pula ni? Ini bukan sakit kepala tetapi kepala pening. Ini bukan sakit hati teapi sakit jiwa yang kronik.

Cukup-cukuplah UMNO. Tiada lagi talian hayat untuk kelompok hantu seperti anda.

No comments: